Dunia multipolar terhadap Perang

Dunia multipolar terhadap Perang
Call segera bagi Gabungan Multipolar untuk Keamanan
Dunia kita berdiri di persimpangan yang kritikal dan berbahaya. Dasar merosakkan campur tangan ketenteraan unilateral dan perubahan rejim haram digalakkan dan diamalkan oleh Amerika Syarikat, sekutu-sekutunya dan media telah membawa kepada kemungkinan konfrontasi ketenteraan antara kuasa besar dunia dan negara-negara bersenjata nuklear yang boleh mencetuskan Perang Dunia baru.
Masanya telah tiba untuk menangani ancaman ini kepada kemanusiaan. Berkenaan perlu dikembalikan kepada prinsip kedaulatan, penentuan diri dan tidak campur tangan dan pematuhan kepada undang-undang antarabangsa hendaklah diutamakan.
Ini adalah panggilan segera kepada semua bangsa, pertubuhan, pergerakan dan individu di seluruh dunia, untuk bersama-sama membentuk satu gabungan global yang bertujuan untuk mengelakkan bencana dengan mengukuhkan kerjasama multipolar, diplomasi damai dan undang-undang antarabangsa, manakala secara mutlak menolak campur tangan dan serangan unilateral.
Adakah kita mahu dunia unipolar di mana peperangan Western menentukan nasib di dunia, atau dunia multipolar mana negara berdaulat berusaha ke arah suasana aman, kerjasama dan saling menghormati? Adalah jelas bahawa KAMI, majoriti global, memilih yang kedua.
Sertai kami dalam menandatangani, menaja dan / atau menyebarkan secara meluas pengakuan ini dan segala usaha likeminded.
“ NO berperang … YA kepada Multipolar World! “ (Versi dilanjutkan di bawah)
——————
versi lanjutan
Dunia multipolar terhadap Perang
Panggilan segera untuk Gabungan Multipolar untuk Keamanan
Dunia kita berdiri di persimpangan yang kritikal dan berbahaya. Dasar merosakkan campur tangan ketenteraan unilateral dan perubahan rejim haram diamalkan oleh Amerika Syarikat dan sekutunya telah membawa kepada kemungkinan konfrontasi ketenteraan antara kuasa besar dunia dan negara-negara bersenjata nuklear yang boleh mencetuskan Perang Dunia baru
Ini adalah panggilan segera kepada semua negara, organisasi dan individu di seluruh dunia, untuk bersama-sama membentuk satu gabungan global yang bertujuan untuk mengelakkan bencana dengan mengukuhkan kerjasama multipolar, diplomasi damai dan undang-undang antarabangsa, manakala secara mutlak menolak campur tangan dan serangan unilateral.
Dunia telah tiba pada ketika ini kerana dasar luar melulu, pencabulan hak asasi manusia dan kemusnahan yang melampaui batas keseluruhan budaya. Sejak akhir Perang Dingin, peralihan dasar agresif baru Amerika Syarikat telah termaktub dalam PNAC (Project untuk New Century Amerika) dokumen yang diterbitkan pada bulan September 2000 bertajuk, „Membina Semula Pertahanan Amerika: Strategi, Angkatan dan Sumber Untuk New Century , „di mana mereka revealingly menentukan bahawa:
„… Jika keamanan Amerika adalah disenggarakan dan berkembang, ia perlu mempunyai asas yang selamat pada dipersoalkan AS keunggulan tentera ….“
Di bawah nama media dari “ Perang ke atas Keganasan “, “ WMD ini “ atau “ Kemanusiaan “, Amerika Syarikat (bersama-sama dengan sekutu-sekutunya) sekarang melaksanakan ajaran secara terang-terangan imperialis ini melalui peluasan NATO, pelancaran pelbagai peperangan untuk menguasai sumber-sumber asing, dan penubuhan ratusan pengkalan tentera di luar negara. Ia menggulingkan headsofstate patuh melalui penggunaan yang tidak dibenarkan tentera kekerasan atau warna revolusi. Ia mencemarkan kawasan keseluruhan dengan peluru uranium yang berkurangan akibat keletihan penyebab kanser. Ia membenarkan penggunaan penyeksaan, pengawasan elektronik, pesawat pembunuh, peperangan siber, dan bergolek belakang kebebasan awam domestik – manakala pemberi maklumat yang mendedahkan jenayah-jenayah ini diancam dan jenayah.
Walaupun perang ekonomi dalam bentuk sekatan, kapitalisme burung bangkai, penjimatan IMFimposed, diam-diam dirundingkan transaksi perdagangan seperti TTIP, dan manipulasi kewangan ditujukan kepada golongan musuh-musuhnya – dan juga sekutunya memaksa mereka ke dalam penyerahan.
Adalah dunia yang lebih selamat? Apakah keputusan ini tindakan unilateral? Janji-janji demokrasi meningkat, keselamatan negara dan kesejahteraan ekonomi daripada campur tangan Barat hanya meninggalkan warisan maut gagal negeri dan hasil disasterous. Tambahan pula, dasar unilateral ini kini mensasarkan Rusia dan China, mendedahkan manusia kepada risiko perang termonuklear global.
Di Asia Timur, Washington telah dianggap kenaikan dinamik China sebagai ancaman strategik untuk kepentingan Amerika Syarikat, dan telah memberi respons ketenteraan dengan menghasut dan mengelilingi China, manakala inflamming pertikaian wilayah dengan negara jiran. Pada masa yang sama, perjanjian freetrade neo-liberal yang dirundingkan secara rahsia seperti TPP sedang dilaksanakan untuk menangani pengaruh ekonomi China, sementara membolehkan syarikat-syarikat untuk mengekalkan pekerja dieksploitasi, perlindungan alam sekitar diketepikan, dan seluruh negara-negara berkuasa.
Sementara itu, Amerika Syarikat dan NATO menyokong rejim korup dengan hubungan Nazi di Ukraine yang mereka dimasukkan ke dalam kuasa melalui rampasan kuasa ganas. Polisi-polisi menindas Rejim mencetuskan perang saudara yang mencipta lebih daripada satu juta pelarian, menyebabkan penduduk Crimean menentang rampasan kuasa untuk menyertai semula Rusia dalam referendum. Walaupun lebih daripada 90% daripada Crimeans mengundi menyokong penyatuan semula, kuasa-kuasa Barat dan media menuduh Rusia gangguan, memilih untuk memohon sekatan ekonomi yang sukar, dan ke stesen NATO anggota tentera dan senjata secara langsung di sempadan Rusia. Barat walaupun mempertimbangkan penempatan semula Eropah senjata nuklear untuk “ kaunter ancaman Rusia “. Adakah ini menjadikan dunia ini lebih selamat?
Di Syria, US / NATO / Teluk Gabungan adalah haram melancarkan kempen dua memerangi keganasan dan rejim perubahan pada masa yang sama, menuntut supaya satu lagi langkah headofstate dipilih ke bawah. Walau bagaimanapun, Gabungan ini diketuai Amerika Syarikat menyokong tentera upahan pelampau dengan pautan kuat untuk Alqaeda dan ISIS yang mereka mengalih sunting “ pembangkang yang sederhana “ untuk menjatuhkan kerajaan Syria. Oleh itu, sambil mereka secara rasmi mengutuk keganasan dan berikrar untuk melawan, mereka terus berlatih, dana, lengan, dan menyokong kumpulan yang sangat mereka berkata mereka berjuang.
Lebih buruk lagi ,, Gabungan diketuai Amerika Syarikat secara haram yang beroperasi tanpa mandat PBB dan tiada kebenaran daripada kerajaan Syria beroperasi dengan agenda yang berasingan dalam teater yang sama dengan legallymandated Syria / Russia / Iran Gabungan yang amat sangat disokong oleh rakyat Syria yang ketakutan untuk kehidupan mereka. Daripada bergabung tenaga menentang keganasan, Barat inflamming krisis melalui retorik berperang, provokasi berbahaya dan tidak mengambil kira dalam undang-undang antarabangsa. Adakah ini menjadikan dunia ini lebih selamat?
Peranan media dalam menggalakkan ini peperangan dan dasar-dasar yang merosakkan tidak boleh dipandang remeh. Sama ada memburukkan pemimpin, agama, atau sebuah negara keseluruhan, – media Barat memilih untuk echo tajuk perbincangan Barat untuk menakut-nakutkan orang ramai supaya menyokong perang, dan bukannya melaporkan fakta-fakta. Kritikan bermotifkan politik digunakan untuk menjatuhkan dan melemahkan Rusia dan Syria untuk “ sebenarnya “ memerangi keganasan atau undang-undang mempertahankan sempadan mereka sendiri. Tuduhan yang meragukan kerap dilontarkan kepada Rusia dan Presiden tanpa apa-apa keterangan, manakala media Barat mengesahkan dakwaan-dakwaan sering dibukti palsu – memesongkan lagi realiti. Oleh itu, Rusia sering digambarkan sebagai ancaman yang bersamaan dengan ISIS!
Walau bagaimanapun, ia tidak boleh dilupakan yang syaitan Saddam Hussein dan Muammar Gaddafi, yang benar-benar membuat huru-hara yang menyelubungi Afghanistan, Iraq, Nigeria, Libya, Yaman, Syria, dan Ukraine, dan yang terus mengancam negara-negara lain – termasuk Rusia, China dan Iran. Di tengah-tengah peningkatan krisis ekologi, kemiskinan dan meningkatkan ketegangan sosial dan agama, dasar luar amat berbahaya ini dikejar oleh Barat dan media adalah mewujudkan lebih pengganas, lagi mangsa, jumlah pelarian, lebih banyak kemiskinan dan banyak lagi ketidakstabilan – membawa dunia yang sentiasa lebih dekat dengan ambang bencana.
Masanya telah tiba untuk menangani ancaman ini kepada kemanusiaan. Berkenaan perlu dikembalikan kepada prinsip kedaulatan, selfdetermination dan noninterventionism dan pematuhan kepada undang-undang antarabangsa hendaklah diutamakan. Walaupun kebanyakan negara menghormati ini, Rusia dan China adalah kuasa-kuasa besar dunia yang menyokong konsep sistem berbilang, dan bertindak sebagai pengimbang balas global kepada hegemoni Barat. Apa sahaja isu yang mereka mungkin mempunyai dalam negeri, pendekatan kerjasama mereka disokong oleh majoriti negara-negara, dengan perikatan global seperti Pergerakan berkecuali, G77 atau SCO (Pertubuhan Kerjasama Shanghai), dan oleh pakatan Amerika Latin (UNASUR, ALBA dan CELAC ).
Selain itu, ini negara berbilang kutub menyediakan alternatif kepada institusi Westerncontrolled dan amalan neocolonial mereka. Institusi pelbagai hala dan projek-projek pembangunan seperti BRICS (Brazil, Rusia, India, China, Afrika Selatan), AIIB, dan besar-besaran ‚projek pembangunan Serani‘ New Silk Road “ berakar umbi dalam noninterventionism dan saling menghormati. Berbeza dengan tawaran perdagangan Barat, kerjasama dua hala dengan negara-negara berbilang kutub semakin menghasilkan hasil menang-menang bagi banyak negara maju dan membangun di Afrika, Amerika Latin, Asia, dan Eropah. Secara keseluruhannya, majoriti negara-negara di dunia yang menyokong pendekatan multipolar dengan hal ehwal global berdasarkan kepada prinsip-prinsip Piagam PBB dan Deklarasi Hak Asasi Manusia, yang adalah mengapa Barat mahu menggagalkan ia – ia adalah satu ancaman kepada hegemoni global mereka.
Oleh itu, semua mereka yang mahukan keamanan – sama ada negara, pertubuhan, pergerakan atau individu dari seluruh spektrum politik, ekonomi, sosial dan kebudayaan mesti berdiri bersama-sama sebagai satu suara untuk menyokong sistem berbilang. Suara ini mesti dikuatkan di media spin Barat dengan menyokong yang benar, multipolar bebas sumber media. Suara ini boleh dianjurkan melalui persidangan utama ke dalam gabungan dengan inisiatif, kedudukan politik dan platform.
Ini gabungan multipolar harus digerakkan menjadi satu kuasa yang boleh memberi tekanan Barat ke dalam meninggalkan dasar-dasar yang merosakkan mereka dengan beralih sokongan politik dan ekonomi mereka kepada negara-negara yang telah dilaksanakan (atau keinginan untuk mengejar) dasar yang seimbang kerjasama dan diplomasi. Malah sebagai individu, kita boleh memohon tekanan dengan menghubungi pejabat-pejabat kerajaan dan media beramai-ramai, mengubah tabiat mengundi dan perbelanjaan untuk menyokong penyokong sistem berbilang, atau mencari cara-cara kreatif untuk menyebarkan perkataan menggunakan seni, muzik, filem atau sastera. Lebih daripada sekadar panggilan untuk perpaduan, ini perlu menjadi kuasa politik dan akar umbi untuk perubahan positif.
Sejak September 2015 Perhimpunan UNGeneral dan peristiwa-peristiwa yang diikuti, dua bentuk yang berbeza diplomasi telah dipamerkan untuk dilihat oleh semua, menyampaikan dunia dengan pilihan :: Adakah kita mahu dunia unipolar di mana peperangan Western menentukan nasib di dunia, atau dunia multipolar mana negara berdaulat bekerja bersama-sama dalam suasana aman, kerjasama dan saling menghormati? Adalah jelas bahawa majoriti global memilih yang kedua.
Oleh itu, KAMI, majoriti global berdiri bersama-sama dalam perpaduan untuk keamanan melalui diplomasi, mengaku bahawa:
Kami menghormati kedaulatan semua negara dan hak mereka untuk selfdetermination. Kami percaya bahawa masa depan negara-negara mesti diputuskan oleh rakyat negara itu sahaja, bebas dari segala ancaman luar dan gangguan, dan bahawa konflik multinasional perlu diselesaikan melalui proses politik dan rundingan diplomatik.
Kami menyokong semua negara-negara yang menjalankan, pendekatan pelbagai hala kerjasama dengan hal ehwal global. Dasar tidak produktif dan berbahaya campur tangan ketenteraan unilateral adalah melanggar undang-undang antarabangsa, dan mesti universal dihukum.
Kami menyokong bangsa dan pakatan multinasional yang bekerja bersungguh untuk menghentikan keganasan. Bangsa-bangsa yang secara langsung atau tidak langsung mengambil bahagian dalam latihan, membekalkan senjata, pembiayaan dan sokongan kumpulan pelampau terroristlinked berbuat demikian melanggar undang-undang antarabangsa dan mesti dikutuk, dan bertanggungjawab.
Kami mengutuk Westernoriented media yang memburuk-burukkan pemimpin atau negara keseluruhan dan agama, secara terang-terangan memberi gambaran yang salah fakta, dan secara sedar membentangkan berat sebelah, pandangan onesided peristiwa. Kami memuji dan memberi sokongan padu media global yang adil dan seimbang, dan secara objektif laporan mengenai peristiwa-peristiwa dunia.
Kami komited untuk melibatkan diri dalam, atau menyokong usaha tanpa kekerasan untuk menggalakkan keamanan dan toleransi untuk semua umat manusia dan kesemua kepercayaan. Sila log, dan / atau menyebar pengakuan ini dan segala usaha likeminded.
“ NO berperang … YA kepada Multipolar World! “
“ NO berperang Unilateral … YA kepada Multipolar World! “